Hudproblemer og kløe hos hund

Hudproblemer og kløe hos hund – er det allergi?

Hudproblemer er en af de hyppigste årsager til henvendelse hos dyrlægen. Intensiv kløe og slikken hos din hund kan betyde nedsat velfærd og stor irritation for hunden.

Kløe kan være forårsaget af mange faktorer, og for at opnå en succesfuld kontrol af kløen og de symptomer som kløen medfører, er det nødvendigt først at afklare årsagen.

For hunde betyder alderen meget for vores tilgang til at udrede årsagen til kløen:

Er hunden under 1 år vil årsagen oftest være:

•Infektion med parasitter (hårsækmider, lopper, skab eller lus)

•Infektioner med bakterier typisk stafylokokker.

•Infektioner med svampe i huden.

•Tør hud/skæl

•Sjældnere er fødevare-allergier og hormonelle sygdomme

For hunde omkring 1 år og ældre ser vi et andet mønster. Langt oftere ser vi allergi som årsag til kløen.

Allergi kan ytre sig på mange forskellige måder, men hos hunde ytrer allergi sig oftest som kløe og hudirritation. De hyppigste symptomer er røde poter, øregangsbetændelse og rød hud evt. med sår og små bumser omkring anus, på bug og i lyske. Der kan ses pletvis hårtab eller områder med tynd pels. Dog har nogle hunde udelukkende øregangsbetændelse eller røde poter.

Ved allergi er det kroppens eget immunforsvar der overreagerer mod ufarlige stoffer. Både stoffer i omgivelser og i foderet kan forårsage en reaktion, og både arv og miljø kan være afgørende for, om en hund udvikler allergi eller ej.

Allergityper:

Parasitter: lopper er en hyppig årsag til allergi. Det er loppens spyt som hundens immunforsvar overreagerer overfor. Hunde med loppeallergi skal behandles med forebyggende midler mod lopper.

Foderallergi: Ved hjælp af en eliminationsdiæt kan man afgøre, om hunden overreagerer mod stoffer i foderet. En eliminationsdiæt udgøres af fødeemner som hunden normalt ikke får, eller med et special allergifoder. Når der er styr på kløen og efter 8-10 uger gives en provokationsdiæt fx hundens tidligere anvendte foder. Hvis hunden bliver udsat for et stof, som den ikke kan tåle ses en reaktion indenfor 14 dage oftest allerede efter få dage.

Atopisk dermatitis: her er der tale om en allergisk reaktion på en eller flere stoffer i omgivelserne fx hustøvmider, polen skimmelsvamp m. m. Diagnosen stilles ved en allergiblodprøve, som giver svar på et bredt panel af allergener som hunde kan være allergiske overfor. Formålet med testen er, at der kan laves en såkaldt allergivaccine. Dvs. at hunden bliver udsat, gennem injektioner under huden, for de allergener som hunden specifik er allergisk overfor. Dette kaldes også for immunterapi eller hyposensibilisering. Vi har rigtig gode erfaringer med denne behandlingsform.

Behandling af allergi:

Behandlingen af allergi er baseret på hver enkel hund og er afhængig af graden af symptomer.

Målet med behandlingen er, at mindske kløen og derved de efterfølgende symptomer på kløen.

Dette kan gøres gennem ovenfor nævnte immunterapi. Der kan også gives medicin som dæmper den allergiske reaktion i form af tabletter eller lokal spray. Ydermere kan der suppleres med essentielle fede syrer, skånsom shampoo vask, lokal påsmøring af salver og forsøge at nedsætte eksponeringen af allergenerne.

Spørg gerne dyrlægen til råds ved spørgsmål eller hvordan behandlingsmulighederne kan sammensættes for lige præcis din hund.