Vejledning til urinopsamling hos hund

Vejledning til urinopsamling hos hund.

Urin kan bruges til undersøgelse for fx krystaller, blærebetændelse, nyreproblemer og sukkersyge.

Brugsanvisning

–Brug et urinopsamlingssæt, der gør det nemmere at opsamle urin til nærmere undersøgelse uden kontaminering.

–Du kan også bruge et glas, fx rengjort syltetøjsglas med låg. Husk at skylle efter med lunkent vand så der ikke efterlades rester af rengøringsmidler.

–Hvis det er muligt, så er det bedst at opsamle ”midt-urinen”, sådan at evt. snavs der kan have siddet ved kønsåbningen, ikke kommer med i prøven. På denne måde sikres en så ren prøve som muligt.

–Aflevér urinen til klinikken hurtigst muligt, helst inden for få timer!

–Opbevar ikke urinen i køleskab, men et mørkt sted. Sættes urinen på køl, udfældes krystaller hurtigt og resultatet af urinprøven er derfor ikke pålideligt.

OBS

I tilfælde af blærebetændelse producerer hunden kun nogle få dråber urin ad gangen. I dette tilfælde kan det tage 1-2 timer at få opsamlet tilstrækkeligt med urin.