Sundhedstjek af kat Hvert år?

Sundhedstjek af kat hvert år?

Hvorfor skal din kat sundhedstjekkes hvert år – læs mere her

Nedenfor er beskrevet hvorfor det er vigtigt at få din kat – indekat som udekat – sundhedstjekket hvert år. Tillige hvad vi har fokus på hos hhv. indendørskatten og udendørskatten.

De fleste katte bliver neutraliseret, øremærket og vaccineret som ungkatte, og får herved et grundigt sundhedstjek af dyrlægen. Her tjekker vi blandt andet for parasitter – herunder lopper og øremider (se billede) som rigtig mange af vores killinger er blevet smittet med fra modereren. Det er nemlig ikke alle killinger som klør sig i ørerne trods talrige øremider og øregangen er fyldt op med sort ørevoks.

Den normale procedure er, at dyrlægen indkalder til vaccination og sundhedstjek året efter den første vaccination. Der er ikke nogen tvivl om, at indendørs-katte er i markant nedsat risiko for

at blive smittet mod infektiøse sygdomme, men vores indkaldelse inkluderer også et grundigt sundhedstjek. Herved undersøges kattens mundhule og tænder, hud, negle- og

øre,hjertet og lungerne auskulteres. Vi snakker om kattens vægt

og vi kommer med en foderanbefaling.

Har du en indekat har vi fokus på andre ting end katten som kommer udendørs.

Det kræver fx en god fantasi hos katte-ejeren at stimulere og aktivere indendørskatte. Vi udleverer sædvanligvis en ”aktivering af katte” brochure, hvor der er rigtig mange gode råd og fiduser til at godt indekatte-hjem. Et meget godt eksempel på sjov aktivering er at fylde en balje med vand og lægge nogle rejer i baljen – se billedet.

Vi har også fokus på den slanke indekat. Mange af vores indekatte er overvægtige og vi har derfor speciel fokus på aktivering og rådgivning af det korrekte foder. Fx kan en foderbold være en god ide og vi har mange indekatte som

udelukkende spiser fra denne foderbold.

Har du en kat som kommer udendørs har vi fokus på andre ting end indekatte.

Vi kæmmer altid din kat for lopper – det sidste år har vi haft mange henvendelser fra frustrerede katte-ejere, som har svært ved at komme loppe-problemet til livs. Vi snakker også om indvoldsparasitter, især hvis din kat er jager. Vi har flere og flere klienter, som har problemer med besøg af nabokatte i deres hjem. Dette problem kan løses ved at chipmærke din kat og anskaffe en chip-kattelem, så det kun er din kat som lukkes ind.

Vi anbefaler alle katte at blive øremærket, og det er de færreste katte-ejere som vælger det fra. Især er det selvfølgelig vigtig at øremærke din udendørskat.

For alle vores katte gælder det at når de bliver ældre vil vi tage en snak omkring gigtproblemer, som rammer mange ældre katte fra omkring 8 års alderen. Springer din kat fortsat fint op i vindueskarmen eller skal han/hun tænke sig lidt om? Løber din kat ligeså hurtig som han/hun plejer og hvordan tager din kat trapperne?

Vi har også speciel fokus på forebyggelse af kroniske lidelser herunder stofskiftesygdomme, tandproblemer og organsygdomme. Fodring af den ældre kat er også vigtig.