Skal min hund steriliseres skjult side

Skal min hund steriliseres?

De fleste hunde kommer i løbetid første gang, når de er mellem 6 og 12 måneder gamle. De små hunderacer har kortere interval imellem løbetider – typisk 5-7 måneder. Det er almindeligt, at større hunderacer har længere tid mellem løbetider - typisk 8-12 måneder.

En almindelig løbetid varer ca. 3 uger, hvor hunden bløder mest i starten af løbetiden. Nogle tæver bliver falsk drægtige efter løbetiden, og tror de skal have hvalpe. De samler legetøj sammen, vogter over ”hvalpene” og kan få mælk i mælkekirtlerne. Ofte er det meget generende både for hunden og ejeren.

Hvis du ikke ønsker, at hunden skal få hvalpe, overvejer du måske, om tæven skal steriliseres.

Sterilisation er en operation, hvor vi fjerner begge æggestokke og livmoder. Det betyder, at hunden ikke kommer i løbetid og ikke kan blive drægtig.

Når livmoderen er fjernet, kan hunden aldrig få livmoderbetændelse, en sygdom vi desværre ser hyppigt hos ældre tæver, og som kan være livstruende.

En anden sygdom er kræft i mælkekirtlerne. Hvis hunden steriliseres tidligt, dvs. mellem 1. og 2. løbetid, nedsættes risikoen markant for at udvikle kræftknuder i mælkekirtlerne. Ved senere sterilisering nedsættes risikoen også, men ikke helt så meget. Ved sterilisering før 1. løbetid minimeres risikoen også markant for udvikling af kræft i mælkekirtlerne. De færreste dyrlæger i Danmark anbefaler dog så tidlig sterilisering, da det øger risikoen for inkontinens hos tæven – dvs. at hunden ufrivilligt drypper med urin.

En del hunde får en ændret pels efter sterilisering. Pelsen bliver tykkere og får mere underuld.

Hvis hunden er meget nervøs og angst for andre hunde eller mennesker, anbefaler vi ikke sterilisation, da der er en risiko for, at nervøsiteten bliver værre. Bortset fra nervøsitet oplever vi ikke, at temperamentet ændres ved denne operation.

Hvis du har spørgsmål eller er i tvivl, om din hund er egnet til at blive steriliseret, så ring og få en snak med dyrlægen.

For tidsbestilling råd og vejledning - ring på telefon 38 60 18 16.