Forgiftning hos hund skjult side

Forgiftning hos hund

Det er ikke lang tid siden, at vi havde en lille hvalp indlagt på Brønshøj Dyreklinik pga indtagelse af menneskemedicin – denne gang var det en enkel panodil tablet som den lille hvalp - som vejede under 1 kg - ved en fejltagelse spiste.

Der findes mange farer for vores kæledyr - både i hjemmet og i haven.

Nedenfor kan du læse om de hyppigste forgiftninger hos hunde.

Menneskemedicin: Mange familier har smertestillende medicin i hjemmet og nogle af de mest brugte smertestillende præparater er panodil og ibuprofen (fx Ipren eller Brufen). Disse præparater, som kan købes i håndkøb på apoteket eller i diverse dagligvarebutikker, er ganske uskadelige for mennesker men yderst farlige for vores kæledyr. I ganske god mening er der desværre flere godtroende kæledyrsejere som giver deres hund eller kat lidt smertestillende, hvis dyret halter eller på anden måde har ondt. Ved milde forgiftninger ses kvalme, opkast, diarre, nedsat spiselyst og bugsmerter. Ved sværere forgiftning kan ses blodig diarre og nyrepåvirkning og det kan ende fatal. Dette er heldigvis yderst sjældent.

Udleveret medicin du får med hjem fra dyrlægen – det kan være smertestillende medicin, antibiotika eller behandling for en specifik lidelse kan ved overdosering også være giftigt for dit kæledyr. Nogle af før nævnte medicin er smagskorrigeret dvs. hunden eller katten synes det nærmest er en godbid at få medicin – derfor gem både dit og dyrets medicin på øverste hylde så hverken børn eller dyr kan komme i nærheden af det!

Rotte-, snegle- og insektgift: I tilfælde af bekæmpelse af diverse skadedyr skal man være opmærksom på at midlerne kan være giftige.

Chokolade: Der er mange hunde og katteejere som deler deres mad med deres kæledyr i god tro. Dette er fint nok så længe fødevarerne ikke er giftige for dyrene. Der er nemlig flere helt almindelige fødevarer som hunde ikke kan tåle.

Chokolade er en af de fødevarer som er giftige for hunde og katte. Det er stoffet Theobromin som er årsagen til chokolade-forgiftningen. Den mørke chokalade og kakaopulver indeholder den højeste forekomst af Theobromin i forhold til fx mælkechokolade.

Symptomerne begynder indenfor 12 timer efter indtagelse. Ophidselse, nervøsitet efterfulgt af opkast og diarre er almindelige symptomer.

Kontakt os altid i tilfælde af at din hund eller kat har spist chokolade – i værste tilfælde kan det ende fatalt.

Og husk der findes også Theobromin i te og cola.

Giftige planter: Der findes mange almindeligt forekommende haveplanter samt vilde planter som er giftige for vores kæledyr. De mest velkendte af blomster er: clematis, anemone, vintergæk, liljekonvaller, tulipan, påskelilje, julestjerne og guldregn. Der er desuden mange grøntsager som er giftige.

Kartofler: plantens grønne dele som bladene, kartoffelæbler og de grønne kartofler som har ligget i sollys, er de mest giftige dele af kartoffelplanten. De indeholder giftstoffet solanin. Heldigvis er giftstoffet meget bittert og det afholder de fleste børn og dyr fra at spise planten. Kartoffelæbler findes kun hos visse kartoffelplanter – de er det mest giftige på kartoffelplanten og ligner små grønne tomater. Disse grønne giftige gevækster er de bær som en kartoffelplante sætter, når dens blomster bliver bestøvet.

Men husk at det er altså selve kartoffelplanten og de rå kartofler som hunden ikke kan tåle - hunde kan godt tåle kogte kartofler ligesom os.

Vindruer og rosiner er giftige for hunde. Grunden til at nogle hunde udvikler nyresvigt efter indtagelse af druer og rosiner er ikke kendt. Det er både købevindruer – økologiske og ikke økologiske vindruer, samt hjemmeavlet vindruer som kan være giftige for din hund, da det er et stof i vindruen som forgifter hunden. Teorien er pt. At det er svampesporer i frugterne som ødelægger hundens nyrer. Den anslåede toksiske dosis af druer er 19g/kg hvilket svarer til, at en typisk labrador på 25 kg skal spise knap et halvt kg vindruer. For rosiner er det omkring 3g/kg hvilket svarer til at en labrador skal spise 75 g rosiner.

OBS: det er ikke alle hunde som bliver forgiftet af at spise vindruer og rosiner, men der er ingen, som ved om det lige præcis er din hund, som ikke kan tåle den søde frugt.

Ovenstående er en kort vejledning i nogle af de giftstoffer, som dit kæledyr kan blive udsat for i hjemmet og i nærmiljøet. De fleste symptomer på forgiftning er mavetarm-gener:

•opkast

•diarre evt blodig

•mavesmerter

•svaghed

•ukoordinerede bevægelser

•nedsat spiselyst

•evt øget drikkelyst

Hvis du er i tvivl så ring til os – vi er altid klar til at hjælpe din bedste ven :-)