Vaccine mod Leishmaniose skjult side

Rejser du sydpå med hunden?

Vacciner din hund mod Leishmaniose i god tid inden ferien.

Leishmaniose er udbredt i landene omkring Middelhavet, bl.a. Italien, Grækenland, Spanien, Portugal og den sydlige del af Frankrig.

Leismaniose skyldes en parasitær infektion, som overføres mellem hunde ved bid af inficerede sandfluer – ikke at forveksle med myg.

Symptomer:

Din hund kan være smittet og virke rask. Der kan gå op til 7 år efter en hund er blevet smittet, før den eventuelt udvikler sygdommen.

Symptomerne på Leishmaniose er bl.a. feber, tab af pels især omkring øjnene, vægttab samt problemer med hud og kløer.

Hundens indre organer kan også blive påvirket, og det kan føre til blodmangel, gigt og nyresvigt.

Leishmaniose hos hunde har været kendt i mere end 20 år, og der er til dato ikke fundet nogen helbredende behandling.

Sygdommen kan i nogle tilfælde være dødelig.

Vacciner hunden inden ferien

Den mest optimale beskyttelse fås ved at kombinere vaccination og insekt-afskrækkende midler.

Vaccination hjælper immunforsvaret med at bekæmpe parasitten og insekt-afskrækkende midler reducerer antallet af infektive sandfluebid.

For at opnå tilstrækkelig beskyttelse, skal din hund vaccineres 3 gange med 3 ugers mellemrum. Herefter skal hunden vaccineres årligt.

Har I planer om at tage jeres hund med på ferie i lande omkring Middelhavet, så ring gerne hvis I har spørgsmål herom eller evt. book en tid til vaccination i god tid.