Pavovirus

Parvovirus

Hvad er parvovirus?

Parvovirus er en ekstremt smitsom infektion som giver pludselig mave-tarm sygdom hos hunde. Parvovirus er meget resistent og kan overleve i jord eller på overflader både inden- og udendørs i op til 6 måneder.

Unge (fra 6 uger til 6 måneder gamle) uvaccinerede eller ukorrekt vaccinerede hunde er de mest udsatte. Virus bliver udskilt i afføringen hos inficerede dvs. smittede hunde indenfor 4-5 dage efter smitte med virus og ofte inden tegn på sygdommen viser sig. Desuden udskiller hunden virus gennem hele sygdommen og i cirka 10 dage efter hunden er sygdomsfri.

Hunden/hvalpen bliver smittet via munden eller ved snude kontakt med virusholdigt afføring eller igennem kontakt med virus inficeret materiale, f.eks. genstande, personer eller udstyr.

Symptomerne ved parvovirus infektion udvikles indenfor 5-7 dage efter smitte men kan variere fra 2-14 dage. Til at starte med er din hund nedstemt, sløv, uden appetit og har feber – disse symptomer udvikler sig til opkast og vandig blodig diarre indenfor 24-48 timer og hunden kan kollapse og uden behandling dø af blodforgiftning og dehydrering.

Ved mistanke om parvovirus infektion testes hundens afføring og man får et positivt eller negativt resultat. Dog kan der i starten af sygdommen opstå et falskt negativt testresultat inden virus formeringen er på sit højeste, og der kan derfor blive behov for yderligere tests.

Da sygdommen skyldes en virus er behandlingen af den smittede hund aggressiv væskebehandling på drop, elektrolytter, kvalmestillende midler og behandling med antibiotika for at forebygge udviklingen af en bakteriel infektion. Med korrekt og rettidig behandling overlever 68-92% af alle hunde med parvovirus infektion. Har din hund overlevet parvovirus udvikler den mangeårig og muligvis livslang immunitet dvs. beskyttelse.

Det mest optimale er selvfølgelig at forebygge smitte og det er heldigvis langt størstedelen af Danmarks hundebefolkning, der er vaccineret mod parvovirus. Hunde bør vaccineres efter WSAVA’s anbefaling dvs. ved 6-8, 10-12 og 14-16 ugers alderen efterfulgt af en booster et år senere og derefter hvert 3. år. Hvis moderen til hvalpene er vaccineret korrekt er hvalpene beskyttet frem til deres første vaccination gennem antistofferne de får fra modermælken.

Syge hunde med parvovirus skal isoleres fuldstændig og alt materiale, der kommer i kontakt med hunden bør desinficeres grundigt.