Hjertelungeorm

Flere tilfælde af hjerte- og lungeorm hos hund i Brønshøj Dyreklinik

Som nogle måske har læst i lokalavisen eller fulgt med på de sociale medier, er der fundet øget forekomst af hjerte- og lungeorm i Storkøbenhavn. Vi vil derfor gerne gøre vores kunder i Brønshøj Dyreklinik opmærksom på, at vi også har fundet flere tilfælde af parasitterne.

Vi anbefaler derfor i større grad at undersøge din hund for hjerte-lungeorm. Såvel ved milde symptomer som ved hoste, men også hvis din hund opfører sig anderledes. Dette giver os muligheden for at fange sygdommen i tide. Forløbene er som regel ukomplicerede, når behandlingen startes tidligt i forløbet, hvorimod alvorlige forløb med risiko for dødelig udgang ses ved massive infektioner.

Nedenfor er der beskrevet om parasitternes livscyklus, smitterisiko, symptomer, diagnose og 2 cases fra vores hverdag.

Fransk hjerteorm (Angiostrongylus vasurom) og rævens lungeorm (Crenosoma vulpis) er parasitter, der smitter hunde og ræve via snegle.

Infektion med fransk hjerteorm kan give hunden alvorlige hjerte- og lungeproblemer og kan være livstruende, hvis den ikke opdages og behandles i tide. Rævens lungeorm giver typisk et mildere forløb.

Smittede hunde og ræve spreder parasitterne i omgivelserne, da larver udskilles i hundens afføring. Larverne smitter områdets snegle, som derefter udgør en smitterisiko for andre hunde.

Smitte sker altså når hunde med vilje eller ved et uheld æder snegle. Typisk sidder snegle på nedfalden frugt, hundens legetøj som ligger i haven eller andre dyrs afføring. Så er din hund vild med nedfaldsæbler eller har din hund en uvane med at æde andre dyrs afføring, så er din hund også i risiko for at æde snegle og dermed risiko for at få overført parasitten fra den smittede snegl.

Hjerteorm larve fundet i en hunds afføring.

Parasitterne findes i hele Danmark, men er mest udbredt i de østlige egne.

Fransk hjerteorm kan være svær at opdage og kan forveksles med andre sygdomme. Symptomerne kan variere i både i styrke og varighed. Somme tider kan symptomerne helt aftage i perioder og i sjældnere tilfælde vises næsten ingen symptomer. Der er dog nogle symptomer der går igen hos de fleste:

1.Hoste eller rømmer sig ofte

2. Åndenød eller bliver hurtig træt

3.Anderledes adfærd

4.Vægttab

5.Blødninger i slimhinder

6.Overdreven blødning fra selv mindre sår eller skader

Forebyggelse af disse parasitter er ved at eliminere sneglen.

Dette er naturligvis ikke muligt, men man kan stadig forebygge at hunden æder æblerne i haven og ved at opsamle hundens afføring.

Dyrlægen stiller diagnosen ved at finde larver i hundens afføring. Dette gøres ved at opsamle afføring fra 3 på hinanden følgende

dage, da larverne udskilles periodevis.

Der er tillige kommet en test som gennem en blodprøve kan undersøge for fransk hjerteorm og svaret foreligger efter 10 min.

Cases 1:

Som beskrevet er fransk hjerteorm en snu parasit, og den kan være svær at opdage. Et godt eksempel på dette var da Fifi, en ung livlig gul labrador, kom til undersøgelse på klinikken pga diarre i nogle dage, som nu også var blodtilblandet. Fifis historie var, som mange andre mavetarm-patienter egentlig blot diarreen og måske lidt mere træt end sædvanligt. Intet andet! Ejer fortalte ligeledes at Fifi elsker nedfaldsæbler, som hun med glæde spiser i deres have og desværre også sommetider har tendens til at æde andre dyrs afføring også fugles. Vi lavede, som vanligt afføringsundersøgelser på hende pga den blodige diarre, og fandt ved et tilfælde (det var nemlig ikke den 3 dages afføringsundersøgelse, som laves specielt ved hjerte-lungeormsundersøgelse) flere fransk hjerteorm-larver. Hun fik derfor også taget et røntgenbillede af hendes hjerte og lunger, for at vurdere graden af skader i lungevævet.

Fifi har det fortsat godt og er nu i medicinsk behandling mod hjerteormen. Fifis ejer samler nu æblerne op i haven og prøver på at holde Fifi væk fra andre dyrs afføring og dermed risikoen ved at indtage en inficeret snegl. Fremover vil vi jævnligt undersøge Fifis afføring for at stille diagnosen i tide, hvis hun skulle blive smittet igen. Hunde udvikler ikke immunitet overfor fransk hjerteorm og kan derfor smittes igen og regelmæssig kontrol kan være med til at sikre, at en eventuel smitte bliver opdaget i tide.

Case 2:

Luca, en ung tæve på knap 2 år, som kom ind til undersøgelse pga kraftig hoste med slimopkast i et døgn. Hun havde god appetit, men var let nedstemt og stille. Temperaturen normal, hjerte og lungelyde også normale. Vi anbefalede, som vi altid gør ved hoste hos hunde, en afføringstest for hjerte- og lungeorm. Luca viste sig at have talrige hjerteorm-larver i hendes afførring. Der blev også her taget røntgen af hendes lunger og Luca er nu i behandling for parasitten. Hun har det fortsat godt.

.

For tidsbestilling råd og vejledning - ring på telefon 38 60 18 16.