Flåter hos hund og kat

Flåter hos hund og kat

År for år stiger flåt bestanden i Danmark. Et flåtbid er ikke i sig selv farligt, men mange flåter er desværre inficerede med sygdomme, som kan smitte hunde og katte. I dag findes der heldigvis gode muligheder til at forebygge disse sygdomme.

Den mest kendte sygdom, der kan overføres fra flåter til hund er Borreliose. I de fleste tilfælde skal flåten have siddet på dyret i mindst 24 timer før, at der er risiko for smitte.

Hvad kan du gøre?

Det er vigtigt, at du tjekker din hund for flåter hver gang I har været i flåtområder, såsom skov eller tætbevoksede områder. Vær særligt opmærksom i skyggen og brug en tægetang, hvis du finder en flåt.

Til hunde findes der nu en tyggetablet. Den skal gives hver tredje måned, og dræber flåter og lopper i løbet af 8 timer.

Fordele ved tabletten:

•Den er lettere at give end pipetterne i nakken.

•Hvis børn kommer i kontakt med hunden, kommer de ikke i kontakt med giften.

•Hunden kan vaskes, bade og svømme uden at effekten forsvinder.

•De fleste hunde kan godt lide smagen af tabletten.

•Større sikkerhed for beskyttelse, end ved brug af andre midler.

•Tabletterne er på recept, så du er sikret faglig rådgivning inden du anvender præparatet. Det giver en større tryghed for både ejer og kæledyr.

Til katte findes tilsvarende præparat som ”pour on” og varer også i 3 mdr. Derudover findes der et halsbånd der virker i 7 mdr., der har særdeles god effekt på både lopper og flåter. Alle disse præparater er på recept. I håndkøb kan fortsat købes forskellige præparater der gives på huden (pipetter).

Kan man forebygge mod sygdomme fra flåter?

Det korte svar er, ja! Der findes en vaccine mod Borreliose der er godkendt til hunde. Vaccinen skal gives 2 gange med ca. 3 ugers interval, og skal derefter blot gentages én gang om året. Den beskytter mod de typer af Borrelia, som er mest almindelige. Det er bedst at vaccinere sidst på vinteren, så hunden er godt beskyttet inden flåtsæsonen begynde i foråret. Hvalpe kan vaccineres fra de er 12 uger gamle.

Som altid gælder det selvfølgelig at det er bedre at forebygge end forsøge at helbrede når dit kæledyr først er smittet.

Kontakt os hvis du har brug for at vaccinere din hund, eller hvis du er interesseret i nogen af de nævnte midler.